Jet lag – czym jest i jak go uniknąć? ​

Czym jest jet lag? To tajemnicze określenie słyszymy często w filmach i serialach amerykańskich. Ale nie oznacza to, że tylko Amerykanie cierpią z jego powodu. Można powiedzieć, że ze względu na wielkość ich ojczyzny oraz fakt, że najpopularniejszą formą podróżowania jest samolot, są oni najbardziej narażenie na jet lag.

Jet lag jest bowiem zespołem objawów, które mogą się pojawić jako odpowiedź na zaburzenie ustalonego rytmu dnia naszego organizmu. Chociaż zazwyczaj pojawia się przy podróży na wschód lub zachód (podróżowanie na wschód jest obarczone natężonymi objawami jet lagu), to może się pojawić także jako odpowiedź na podróże wzdłuż stref czasowych. Jeśli w krótkim czasie zmienimy zupełnie klimat i wysokość temperatur, nasz organizm z pewnością będzie potrzebował chwili, aby się dostosować. Jest to coś, co może namieszać nam w planach naszej podróży do Indonezji albo zepsuć frajdę czerpaną z wypoczynku w wymarzonej willi na Koh Samui , dlatego jeśli czeka Was dłuższa podróż do Azji lub Ameryki – przeczytajcie ten artykuł a dowiecie się jak uniknąć jet lagu.

Jak objawia się jet lag?

Objawy jest lagu mogą należeć do wyjątkowo nieprzyjemnych. Szczególnie narażone są dzieci oraz osoby starsze. Co prawda samo zjawisko nie jest szczególnie niebezpieczne, przynajmniej nie bezpośrednio. Jest raczej męczące, szczególnie jeśli podróżujemy w celach biznesowych i musimy być jak najszybciej w jak najlepszej formie. Zresztą, nawet jeśli jedziemy na wakacje – raczej nie chcemy spędzić pierwszych 24 godzin na spaniu i przystosowywaniu się do nowego trybu życia. A jakie są objawy jet lagu?

  • zmęczenie, często na granicy wyczerpania
  • bezsenność
  • bóle głowy
  • odczuwanie niepokoju
  • biegunka
  • odwodnienie
  • kłopoty z koncentracją
  • zawroty głowy
  • kłopoty z wypróżnieniem
  • rozdrażnienie

Jak widać objawy nie zagrażają życiu bezpośrednio. Mogą być męczące i irytujące. Jeśli trwają bardzo długo i nie chcą ustąpić, należy skontaktować się z lekarzem. Długość trwania jet lagu zależy od tego ile stref czasowych przekroczyliśmy. Nasz organizm zazwyczaj potrafi w ciągu doby „przetrawić” jedną, dwie strefy. Dlatego, jeśli podróżujemy bardzo daleko, np. do Japonii, na Syberię czy do Kalifornii bądź na Alaskę, musimy tak zorganizować czas, aby pierwsze dwa – trzy dni były spokojne i przeznaczone głównie na relaks i aklimatyzację.

Jak uniknąć jet lagu lub ograniczyć jego działanie?

  1. Przede wszystkim pomyśl o tym, dokąd lecisz. Jeśli czeka Cię ważne wydarzenie, zaplanuj podróż tak, aby mieć dzień lub dwa na odpoczynek. Dzień przed wylotem postaraj się odpowiednio przestawić swój rytm dnia. Połóż się wcześniej, dostosuj pory posiłków. Na pokładzie samolotu możesz spać, jeśli lecisz w nocy. Nie zaleca się snu, jeśli lecimy w ciągu dnia.
  2. Jeśli planujesz spać, wybierz odpowiednie miejsce – przy oknie nikt nie będzie Cię trącał, ani budził, gdy będzie wychodził, np. do toalety. Dodatkowo możesz oprzeć się o okno i ułożyć wygodniej. Nie zapomnij o stoperach lub odtwarzaczu muzyki oraz opasce na oczy. Dzięki temu niestraszne Ci będą wszelkie rozpraszacze.
  3. Przed wylotem przygotuj odpowiednio swój organizm. Nie pij alkoholu, nie przesadzaj z kawą. Jedz zdrowo, pójdź na siłownię albo jogę – cokolwiek, co odpręży i poprawi krążenie oraz ogólne samopoczucie. W czasie lotu pamiętaj o nawadnianiu się. Woda to absolutna podstawa!
  4. Ściągnij odpowiednią aplikację albo użyj odpowiedniego licznika, które pomogą Ci obliczyć jak długo powinniśmy spać oraz w jakich godzinach, aby uniknąć jet lagu.
  5. Pamiętaj o swojej wygodzie, zadbaj o to, aby spakować się wcześniej, ubrać odpowiednio… Jeśli nie wiesz, o czym powinieneś pamiętać przed długim lotem, sprawdź nasz poprzedni wpis:

6. Pisaliśmy o tym, żeby nie spać w ciągu dziennego lotu. To prawda. Ale pamiętaj, że drzemki się w to nie wliczają! Tzw. power nap pozwoli zregenerować siły, odpocząć i odświeżyć umysł. Musimy jednak zadbać, aby drzemka nie trwała dłużej niż godzinę, dwie. Jeśli przekroczymy tę długość, zaczniemy wkraczać w fazę rem!

7. Przestaw godzinę/datę na taką, jaka obowiązuje na miejscu Twojego przylotu.

8. Gdy dotrzesz na miejsce, postaraj się dostosować do pory dnia, którą zastaniesz. Jeśli dolecisz w dzień, nie kładź się na dłużej niż godzina, dwie. Doleciałeś w nocy? Połóż się do łóżka i spróbuj zasnąć!

9. Jeśli nie ma przeciwwskazań, możesz sięgnąć po melatoninę. Pamiętaj jednak, aby stosować się do recepty i zaleceń lekarza.

10. Po przylocie nie zapomnij o lekkiej diecie, nawodnieniu i ćwiczeniach. Dzięki temu będziesz czuł się znacznie lepiej w krótszym czasie.

Jak widać, jest wiele sposobów, aby zminimalizować objawy jet lagu. Musimy pamiętać, że każdy z nas jest inny, każdy inaczej będzie przeżywał długie loty. Nie ma gwarancji, że nieprzyjemne następstwa znikną po jednym dniu, albo nie pojawią się w ogóle. Jednak, jeśli będziemy przestrzegać zaleceń, są spore szanse na to, że uda się nam wyjść z jet lagu wcześniej, a przynajmniej zapewnimy sobie przyjemniejszy lot.

A jakie są Wasze sposoby na zminimalizowanie objawów jet lagu? A może nigdy nie doświadczyliście niczego takiego? Dajcie znać w komentarzach!

Dodaj komentarz